Friday, May 16, 2008

KERANA TERLALU SAYANG


Pagi semalam saya didatangi seorang siswa bersama seorang kawannya yang juga lelaki. Pada waktu itu saya lihat wajahnya sangat murung dan sedih.

Setelah memperkenalkan diri dan menyatakan tujuan kehadirannya, saya meminta rakannya meninggalkan kami berdua sahaja.


Maka bermulalah kisah...oohh!! anda sedang kecewa rupanya. Kekasih hati berpaling pada cinta yang baru dikenali.



Yang mengkagumkan saya, bagaimana seorang siswa yang kelihatan 'macho, gagah dan sasa' (fizikalnya) tanpa segan silu menangis dihadapan saya kerana sangat kecewa dengan kekasih hatinya itu yang berpaling mencintai suami orang yang dikenali melalui internet dalam tempoh 15 hari sahaja!


Aduhaiiii..lalu apa yang saya katakan kepadanya? saya biarkan beliau terus meluahkan rasa kecewa, hampa, tertipu dan semua yang negatif kepada saya. Emosinya kurang stabil dan pada hujung pertemuan pagi itu dia memandang saya dan bertanya "apa yang perlu saya buat puan?"
Itu adalah satu daripada beribu masalah pelajar yang dihadapkan kepada saya setiap hari

Kisah cinta tidak pernah habis sejak Allah menciptakan Nabi Adam. Cinta bak kata Dr Tuah dalam bukunya, Cinta sepatutnya Memotivasikan seseorang. Jika cinta hanya untuk kekecewaan, prestasi menurun, itu bukan cinta.


Saya kemudiannya memujuk pelajar tersebut dan akhirnya saya dapat lihat secalit senyuman dibibirnya.


'Saya akan datang jumpa puan lagi' itu ayatnya sebelum keluar dari pejabat saya. saya menghantarnya dengan ekor mata...biasanya lelaki menangis air mata jatuh ke dalam hati.

No comments: