Tuesday, August 17, 2010

MASIH SEPERTI DULU...

T-Shirt bewarna coklat itu saya beli 2 tahun lalu. Hadiah hari raya untuk abah.



Seluar panjang abah, masih tergantung kemas dengan tali pinggang.

Hujung minggu yang lalu saya pulang ke rumah mak. Menziarahi beliau dan berbual-bual. Mak berbuka puasa di surau yang terletak dihadapan rumah kami sahaja setiap hari. Kata mak, tak ada siapa di rumah, lagipun makan tak banyak. Sebak, sebab saya tahu bila bulan puasa banyak kenangan mak dan arwah abah bersama-sama.

Saya menuju ke bilik mak dan arwah abah. Sama, tak pernah berubah. Saya melihat almari baju yang tidak mempunyai kulit pintu, mak dan arwah abah tak pernah mahu perabot baru. Abah dan mak tak suka rumah yang penuh dengan barang, anak cucu ramai, susah nak bergerak kata mereka. Kadang kala arwah abah selalu bising jika ada perabot baru dalam rumah. Agaknya sebab itulah rumah kami dari zaman saya sekolah hingga kini masih sama. Sedangkan anak-anak sudah bekerja. Berbanding rumah-rumah lain dikawasan kami semua nampak 'elegan' sahaja. Kadang kala perabot penuh sehingga ruang tamu yang kecil itu menjadi sempit dan merimaskan.

Saya melihat almari baju, masih jelas tergantung baju T-Shirt arwah abah sama seperti biasa. Malah paling saya sebak melihat mak menggantung seluar beserta tali pinggang yang abah gunakan semas ahayatnya. Saya tahu seluar itu dipakai semasa abah ke HKL mendapatkan rawatan akhirnya tahun lalu. Saya sebak, saya pegang T-Shirt dan seluar abah. Mencium-cium dan mencari-cari bau abah yang masih saya ingat hingga kini dengan air mata berlinangan.

Ya Allah, kuatkan hati ini.... Moga Abah gembira di sana. Amin!

1 comment:

seDetik said...

terharu juga baca.. lebih2 dapat tengok gambar2 kain baju allahyarham abah ana.. bonda teringat juga pada ayah bonda.
semoga roh merika di cucuri rahmat..