Tuesday, May 20, 2008

Bercuti


Pic atas dari laman web senikehidpuan


Saya sedang berusaha mengumpul sedikit perbelanjaan untuk merealisasikan impian saya untuk ke Terengganu. Ntah kenapa saya sangat suka ke Terengganu (ada seorang rakan saya sangat anti pada negeri Terengganu dan Kelantan..hehehe). Namun saya bukan nak ke Terengganu untuk 'bershoping' seperti yang lazim dibuat oleh kaum wanita yang lain.

Suami (Mr. A) pernah merungut, katanya saya bukan suka bercuti di Pulau...ehehe..sebenarnya itu pengalaman Mr. A ketika kami mula-mula berkahwin dua tahun lalu. Kami ke Pulau Kapas, tetapi saya tidak berapa 'enjoy' sebab merasakan agak serabut, panas dan macam-macam.

Namun yang menghambat hati saya untuk ke Terengganu adalah kerana nak melihat-lihat suasana di sana selepas 4 tahun saya meninggalkannya. Saya pernah belajar di sana selama 3 tahun. Saya juga pernah menyewa rumah kecil di tepi pantai semasa berada di tahun akhir..aarrghh! kawasan pantai itu sangat cantik, sunyi.. Tidak seperti di Pulau Kapas, yang penuh dengan pelancong dalam dan luar dengan aksi-aksi yang agak panas.

Berbeza dengan pantai yang berdekatan rumah sewa saya dulu. Bukan sahaja cantik tetapi menenangkan. Kalau ada pun, hanya nelayan-nelayan yang membetulkan pukat mereka di bot masing-masing. Kadang-kadang bila 'tension' dengan assingment, exam ke pantai itulah saya bawa diri bersama rakan sekelas. Kadang-kadang seorang diri. Saya boleh duduk berjam-jam di bawah terik matahari jam 3 petang! Nah, saya buktikan pada suami, saya bukan tak suka laut, cuma kalau tak kena gaya saya boleh jadi rimas dan melemaskan!

Bagi saya keindahan pantai mengajak kita mengkagumi ciptaan Allah. Alangkah sedihnya bila kesucian dan keindahan pantai dirosakkan oleh tangan-tangan manusia dengan perbuatan maksiat.

No comments: