Thursday, May 15, 2008

Kita punya Pilihan

(illustrasi ini diambil dari sebuah website)

Pagi ini semasa mengambil breakfast dengan seorang sahabat (M) , ntah bagaimana kami boleh berbual tentang kerjaya kami.


Saya amat memahami perasaan beliau apabila perlu mengorbankan kerjaya (bertukar dari satu organisasi ke organisasi lain) yang sudah stabil hanya kerana kasih dan sayangnya pada suami...begitulah, apabila pada zaman siber ini pasangan yang berkahwin perlu tinggal berasingan hanya kerana tuntutan kerjaya.


Lalu apakah pilhan yang kita ada? soalan itu bermain difikiran saya...saya terdiam mendengar ceritanya..."Kita ada pilihan, tetapi kita perlu berkorban" itulah kesimpulannya.


Ahhh..saya mula berfikir tentang nasib sendiri...hampir menjangkau usia 2 tahun perkahwinan saya dan suami, kami masih tinggal berasingan demi tuntutan kerjaya. Sudah pelbagai usaha dilakukan untuk saya dan beliau berpindah dan tinggal bersama, namun rezeki belum kunjung tiba. Lalu apa pilihan yang kami ada??


Pada masa ini saya amat menghargaai masa-masa berkualiti bersama suami. saya cuba ciptakan suasana yang selesa dan berkualiti untuk kami apabila berjumpa dihujung minggu. Adakala rasa cemburu apabila ada yang mengaggu waktu-waktu kami 'bermalasan' di hujung minggu (jika tidak membabitkan hal-hal yang serius)


Saya kadang kala kecewa..Namun saya selalu percaya pada janji Allah..." Janganlah kamu bersikap lemah dan janganlah kamu bersedih hati, padahal kamulah orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman." (Ali Imran;139)




No comments: