Monday, May 11, 2009

ABAH

Pada 7 Mei 2009 yang lalu, Abah saya telah kembali ke Rahmatullah. Meninggal bukan kerana penyakit buah pinggang yang dideritainya selama 7 tahun ini tetapi kerana jantungnya gagal berfungsi. Abah meninggalkan kami adik beradik di HKL pada petang jam 1.20pm.

Sebak...kerana saya tidak dapat menjaga abah di saat akhir hayatnya. Mujur pada hari Selasa itu saya sudah pergi menziarahi arwah abah selepas 'memonteng' waktu mesyuarat yang baru saya tahu pagi itu. Saya bergegas ke HKL, sayangnya waktu itu abah tidak punya suara, tapi masih kelihatan sihat dan masih boleh bergurau dengan menggunakan isyarat tangan dengan suami saya Mr. A. Malah abah meminta MR A mengurut dan menggosok belakngnya (abah memang suka Mr A mengurutnya). Malah abah merengek nak makan mee goreng mamak dan teh tarik petang tu. Saya kemudiannya memesan kepada adik agar datang dengan makanan tersebut. Tapi mak memaklumkan, abah hanya makan sesudu sahaja. Memang abah sudah tidak berselera hampir 2 minggu. Lalu saya pulang ke rumah dengan harapan esok saya akan datang lagi.

Lalu pagi Khamis itu hati saya tidak sedap, saya berdegil tidak akan ke pejabat meskipun tahu di pejabat saya agak sibuk kebelakangan ini (berdasarkan permohonan keluar saya tidak berjaya malah cuti juga tidak dibenarkan). Namun petang Khamis itu Abah dijemput mengadap Pencipta Nya. Pelbagai usaha dilakukan oleh doktor namun abah masih tidak menunjukkan tanda-tanda yang positif. Kak Yang dan suami yang baru tiba dari Terengganu tidak sempat bercakap dengan abah..Malah saya dan suami juga hanya dapat melihat abah kemudian terpaksa keluar kerana doktor mahu merawatnya. Semasa doktor memaklumkan keadaan abah, saya sudah mula menangis. Abang ipar mengajar abah mengucap, saya, mak dan kak yang mengusap tangan dan kaki abah. Adik yang bongsu juga begitu. Kami memanggil-manggil 'abah'. Akhirnya abah pergi juga pada usia 59 tahun...sebak..kami menangis... banyak yang belum saya lakukan untuk membalas jasa abah selama ini.

Melihat wajah abah sebelum dan selepas dimandikan sangat menyenangkan. Abah pergi dengan damai. Malah semasa menghembuskan nafas terakhir, nampak amat mudah.

Abah..semoga abah ditempatkan dalam golongan yang soleh..semoga tempat bersemadinya abah menjadi taman syurga sebelum hari akhirat kelak. Kami anak-anak akan sentiasa mendoakan abah di sana. Terima kasih atas didikan yang abah berikan menjadikan kami berjaya. Semoga Abah bahagia bertemu Pencipta Nya. Al Fatihah.

No comments: